בתוך שדה קוצים בעיר יוגנדן, מצבה בודדת של ג'נט היהודיה

חוברת התיירותתוך שאני מעלעלת בחוברת של משרד התיירות, בדרכנו לעיר Hughenden, הנמצאת על ציר הנסיעה שלנו, אני נתקלת בכותרת: Hebrew Grave ומתחתה ארבע שורות המספרות על Jeanette Tolano, שמתה ב-1883 ושזהו הקבר היחידי שנשאר מבית הקברות הישן שהועבר למתחם אחר. והערה נוספת: "מאמינים שקבר זה לא הועבר מסיבות רוחניות" כך כתוב.

איזכור הקבר העברי בחוברת התיירות
אזכור הקבר העברי בחוברת התיירות

מכאן הראל ואני פותחים במסע בלשי מחקרי, ששואל: מי את ג'אנט טולנו? היכן הקבר ולמה הוא בודד?

בשדה קוצים, בחום הצהרים של האאוטבק, אנחנו גוררים את הקרוון על שביל מאובק, מאחורי מלון (שימו לב לשם) Rest Easi Motel, שם היה בית הקברות העירוני העתיק, ממנו נותר רק קבר אחד.

באמצע ה'שום מקום', מצבה לבנה ומעליה עמוד בסגנון יווני קטוע. על הקבר חרוט בעברית ובאנגלית, שפה קבורה ג'אנט היא שיינה בת אברהם ראדז'ערס שמתה, והיא בת 24 במותה.

מצאנו את הקבר בשדה הקוצים
מצאנו את הקבר בשדה הקוצים
לוח ההסבר על הקבר
לוח ההסבר על הקבר

הכיתוב בעברית

הראל מגלה את ה פ"נ המסורתי
הראל מגלה את ה פ"נ המסורתי
דברי ההסבר לצד הקבר
דברי ההסבר לצד הקבר
קבר זקוף קטוע, חיים שנקטעו
קבר זקוף קטוע, חיים שנקטעו
שמה פרח על הקבר
שמה פרח על הקבר

המראה ההזוי של הקבר בשדה, רק גירה אותנו יותר לדעת עוד.

ספר בשם: Tales from Bush Graves, אודות קברים מיוחדים בשטחי המדבר האוסטרלי, נתן הרבה אינפורמציה. בשילוב עם מקורות נוספים למדנו שג'נט – שיינה, נערה יהודיה מעיר קטנה בדרום היבשת, נישאה לבחיר ליבה פיליפ טולנו, בבית הכנסת הגדול בסידני ב 17 לינואר 1883. הבעל שהיה איש עסקים לקח את אשתו הצעירה לאזור נידח זה של היבשת, כיון שהיו לו קשרים מסחריים משפחתיים בעסקי משקאות אלכוהולים, טקסטיל ועוד, בערים יוגנדן, ריצ'מונד וטאונסוויל, שם אנחנו נמצאים הלילה.

עשרה חודשים לאחר נישואיה מתה המסכנה מסיבוך במעיים בזמן לידה. הבעל פיליפ העמיד לה מצבה מרשימה,  ונישא שוב לאשה שניה ממנה היו לו ילדים. לא ברור אם פרי ביטנה של ג'נט נותר בחיים.

לא הסתפקנו, והלכנו לחפש את קברו של פיליפ בבית הקברות החדש, אבל לא מצאנו. כנראה שהבעל האמביציוזי, נדד עם עסקיו לערים אחרות.

כיון שנפשנו נקשרה בנפשה של ג'נט – שיינה שמתה בדמי ימיה, בדיוק לפני 134 שנים, החלטנו להנציח את זכרה בפוסט זה.

מבט אחרון ופרידה
מבט אחרון ופרידה
ג'נט שיינה נשארת בבדידותה יהי זכרה ברוך
ג'נט שיינה נשארת בבדידותה יהי זכרה ברוך

כתיבת תגובה